پروژه احیا و ساماندهی روددره فرحزاد با تکمیل عملیات اجرایی فاز اول در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت.

فرحزاد

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: آبان سال ۱۳۸۶ وقتی کلنگ پروژه ساماندهی دره فرحزاد تحت عنوان «ساماندهی تفرجگاه‌های تهران» به زمین خورد، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد ۱۷ سال زمان می‌برد تا دره مرگ به یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها پایتخت تبدیل شود. این اتفاق سرانجام افتاد و به گفته علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، طرح «احیا و ساماندهی روددره فرحزاد» که قرار بود تا آخر شهریور افتتاح شود، اکنون در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

مختاری در این زمینه به همشهری گفت: عملیات احداث اکوپارک فرحزاد تکمیل شده و این پروژه حداکثر تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود. او همچنین از پیشرفت خوب پروژه چهارباغ خبر داد و افزود: فاز یک پروژه چهارباغ حداکثر تا سه ماه آینده بهره‌برداری می‌شود.

افتتاح ۴۰ بوستان مادر و کودک تا دهه فجر

به گفته رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، به موازات پیشرفت عملیات احداث بوستان‌های فرامنطقه‌ای مثل فرحزاد و چهارباغ، ساخت پارک‌های محلی و بوستان‌های دارای کارکرد خاص از جمله پارک‌های مادر و کودک نیز توسط شهرداری ر مناطق ۲۲گانه تهران به طور جدی پیگیری می‌شود.

مختاری اضافه کرد: حدود ۴۰ پارک مادر و کودک تا پایان امسال به مجموعه پارک‌های تهران افزوده خواهد شد. به گفته او، عملیات ساخت تعدادی از این بوستان‌ها به پایان رسیده و تا دهه فجر امسال همه این ۴۰ بوستان مادر و کودک افتتاح خواهند شد.

توسعه استفاده از منابع آبی پایدار

تامین آب برای فضای سبز تهران با توجه به کمبود منابع آبی یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است. رئیس سازمان بوستان‌های و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تامین منابع آبی پایدار و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت گفت: برای اولین حدود ۴۰ میلیون متر مکعب پساب در همین یکسال به عنوان منابع آبی پایدار استفاده کردیم که این میزان تا پایان سال به ۶۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

مختاری با اشاره به این‌که بر اساس برنامه توسعه شهرداری میزان استفاده از پساب تا سال۱۴۱۰، باید به ۱۴۰ میلیون متر مکعب برسد، اضافه کرد: تا پایان امسال در این زمینه به رقم ۶۶ میلیون متر مکعب می‌رسیم که از برنامه خیلی جلوتر است و نزدیک ۴۸ درصد میزان هدفگذاری شده محقق شده است.

طرح ساماندهی روددره فرحزاد به روایت آمار

فاز اول
محدوده اجرا: حد فاصل پل آبشار تا پل خوشمرام
مساحت: ۵۴ هکتار
اقدامات: در این طرح فاز کل دره فرحزاد با اقداماتی مثل آواربرداری و نخاله برداری، لایروبی قنات‌ها، ایجاد نهر، احداث مسیرهای پیاده‌روی، اجرای دیوارها و پله های سنگی، دو پل سنگی، بازرویانی پوشش گیاهی و کاشت درختان از محل تجمع معتادان و محلی مستعد برای آسیب‌های اجتماعی به یکی از تفرجگاه‌های تهران تبدیل شد
فاز دوم
محدوده اجرا: از پل خوشمرام به سمت کوهستان در محدوده مناطق ۲ و ۵
مساحت: ۱۰۳ هکتار
اقدامات: در این فاز از طرح ساماندهی روددره فرحزاد قرار است جاده کوهنوردی از پل خوشمرام تا کوهستان ساخته شود.

فاز سوم:
از پل آبشار تا بزرگراه هاشمی رفسنجانی در محدوده منطقه ۲
مساحت: اعلام نشده است
اقدامات: در این فاز مجموعه تفریحی و گردشگری در امتداد بوستان نهج‌البلاغه ایجاد می‌شود.

هزینه اجرای طرح

کل معارضین تملک شده از دهه ۹۰ تا امروز: ۷۵۰ پلاک
کل هزینه تملک‌ها: بیش از ۸.۵ همت به قیمت امروز
هزینه تملک‌ در دوره کنونی: یک همت
هزینه اجرای پروژه در دوره کنونی: یک همت
(در دوره ششم مدیری شهری در مجموع ۲ همت هزینه تملک و اجرای پروژه شد)
آورده پیش‌بینی شده از اجرای این پروژه برای پایتخت: بیش از ۹ همت

ویژگی‌های منحصر به فرد اکوپارک فرحزاد

پل‌های تمام سنگی؛ ویژگی‌ پروژه اکوپارک
پل‌های سنگی از مهم ترین ویژگی‌های اکوپارک فرحزاد هستند. سازه و تجهیزات در این پل‌ها تماما از سنگ است و پس از بازگشایی قابلیت عبور سواره خواهند داشت. تا پیش از این در پل‌های سنگی، بخش سنگی روی سازه‌های فلزی کار می‌شد اما در پل‌های سنگی اکوپارک فرحزاد سازه الحاقی برای زیرسازی وجود ندارد و و هیچ نوع مصالحی از قبیل ماسه و سیمان برای اتصال سنگ‌ها استفاده نشده است.

ساخت اکوپارک فقط با مصالح طبیعی
«اکوپارک» به معنای پارک طبیعی است و اکوپارک فرحزاد با شعار ساخت «اولین پارک کاملا طبیعی در شهر» در حال اجراست. به همین دلیل در ساخت این پارک از مصالح خارج از محیط طبیعی استفاده نشده است. با توجه به اهداف و راهبردهای ناشی از این شعار پل‌های پیاده رو در این پارک چوبی و پل‌های سواره‌رو سنگی طراحی شده و در کف‌سازی و دیوارسازی پارک نیز از ماسه و سیمان و بتن استفاده نشده است.

کد خبر 888281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha